Wat doen we?

ONZE MISSIE?

Schooldirecteurs die zich gewaardeerd voelen en het verschil maken.

Mentoor

Mentoor helpt Vlaamse (basis)scholen hun onderwijsbeleid vormgeven en versterken. We ondersteunen (startende) directeurs en beleidsmedewerkers om leiding te geven met meer vertrouwen en impact. Of het nu gaat om de selectie en coaching van leidinggevenden, de organisatie van participatief overleg met diverse partners, de schoolorganisatie, het zorgbeleid, het uitwerken van onderwijskundige innovaties, de implementatie van kwaliteitszorg of het uitbouwen van een positieve schoolcultuur ... Mentoor biedt ondersteuning op maat van jouw noden.


Bij Mentoor geloven we in de kracht van mensen. We bouwen voort op de talenten, sterktes en motivatie binnen het team en zetten in op dialoog, nieuwe ideeën en groei. Onze mentoren creëren een open en inspirerende samenwerking.


We combineren diepgaande expertise met de nieuwste inzichten en blijven investeren in kennis en samenwerking. Dankzij een sterk netwerk en strategische partners bieden we scholen de juiste ondersteuning, precies waar en wanneer ze die nodig hebben.

ONZE STERKTES

Begeleiding op maat

Co-creatie

Kennis en netwerk

PLUKTUIN


Wat kan Mentoor voor je doen?

Enkele voorbeelden om uit te plukken.


Heb je een andere vraag? Stel ze gerust. Je krijgt zeker en vast een antwoord.

  • Een nieuwe directeur of lid van een beleidsteam werven. 
  • Geregelde ondersteuning bieden aan startende directeurs of beleidsteams. 
  • Reflectie bieden bij het nemen van een moeilijke beslissing.  
  • Schooloverschrijdende intervisie organiseren over een gemeenschappelijk gevraagd thema. 
  • Je schoolorganisatie kritisch helpen bekijken of evalueren met het oog op een maximale onderwijskwaliteit.
  • Ideeën voor een positieve schoolcultuur aanreiken op basis van behoeften, mogelijkheden en wensen van het schoolteam. 
  • Mogelijkheden en wenselijkheden voor een participatief beleid op jouw school onderzoeken. 
  • Bijdragen aan een hogere motivatie bij teamleden.  
  • Begeleiden bij de ontwikkeling van een onderwijskundige innovatie, bijvoorbeeld een sober kleutervolgsysteem, een doordachte evaluatiecultuur, een motiverende leescultuur, effectieve leerstrategieën, onderzoekend leren. 
  • Werkpunten uit een inspectiebezoek aanpakken. 
  • Mogelijke planlast actief onderzoeken met het oog op vermindering van werkdruk van leerkrachten. 
  • Kwaliteitszorg als start- en eindpunt van schoolbeleid helder stellen of plannen. 


ONZE AANPAK

1. Intake

We starten altijd met een intakegesprek om de hulpvraag scherp te krijgen en samen jouw ideale aanpak te bepalen.


2. Kick-off

We stellen samen doelen op school- en leerlingenniveau en brengen de beginsituatie in kaart. Daarnaast bepalen we begeleidingsvormen, activiteiten en het tijdspad, met oog voor participatie en engagement.


Om de draagkracht, haalbaarheid en zinvolheid van het traject te bewaken, onderwerpt Mentoor het traject aan twee toetsen:

  1. Bevorderende en belemmerende factoren.
  2. De FEE-toets: is het traject functioneel, effectief en efficiënt?

3. Begeleidingstraject

Mentoor assisteert de school bij de uitvoering van het ontwikkelings- of begeleidingstraject, bijvoorbeeld door de organisatie van diverse gesprekken, instructiemomenten, feedback, of de ontwikkeling van instrumenten of evaluatietechnieken.

4. Evaluatie

Mentoor evalueert samen met de school in hoeverre de doelen zijn bereikt. In een beknopt rapport brengen we de meerwaarde van het traject en onze bijdrage in kaart. Dit levert waardevolle input voor de volgende kwaliteitscyclus en versterkt het responsief vermogen van de school. Bovendien draagt het bij aan de verbetering van onze dienstverlening.

HAALBAAR & BETAALBAAR


Mentoor beseft dat je school zuinig moet omspringen met je budget. Daarom wil Mentoor zijn begeleiding ook financieel laagdrempelig houden. 


Hoe gaan we te werk? 

We organiseren altijd eerst een intakegesprek. Op basis daarvan krijg je een geschatte prijsofferte op maat van jouw vraag of het uitgetekende begeleidingstraject. Het intakegesprek kost 125 euro, maar als je verder samenwerkt met Mentoor, trekt Mentoor dit bedrag helemaal af van je eindfactuur.  


Een eerste deel van de rekening betaal je bij de aanvang van de begeleiding door Mentoor. Een tweede deel, de eindafrekening, krijg je aan het einde van de begeleiding. Als de begeleiding in de loop van het traject wijzigt, passen we uiteraard de prijs aan.  

Voor langlopende begeleiding passen we de tarieven aan, zodat onze begeleiding voor de school betaalbaar blijft. 


Als de school de onderling afgesproken doelen haalt, geeft Mentoor je 10% korting op de eindafrekening. Hiermee kan je je team een welverdiend feestmoment aanbieden.  

CONTACTEER ONS